Thursday, December 31, 2009

emansipasi 2010

Setiap tahun kita meraikan sambutan tahun baru...tidak kira di desa mahu pun di bandar...tetapi sambutannya tetap dengan satu tujuan...meraikan kedatangan tahun baru.

Bagi aku sambutan tahun baru kali ini agak membosankan...kerana semuanya hampir sama sahaja...tiada apa yang berbeza....pertunjukan bunga api...kelibat manusia bergembira meraikan kedatangan tahun baru dengan azam yang mungkin berbeza.

Apa yang membosankan aku adalah...setiap kali tahun baru...kita akan disajikan dengan pelbagai bentuk hiburan yang membosankan...nyanyian..tarian..percikan bunga api..apa lagi?? adakah ini sahaja cara yang sewajarnya dilakukan saban tahun??

Lagi menyedihkan aku ialah..setiap tahun aku akan nampak benda yang sama...orang mabuk!!! lepas minum alkohol..nampak bintang...lepas nampak bintang mula buat benda bukan2 dan menyusahkan semua orang...yang lagi membingitkan aku ialah yang mabuk tu MELAYU...agama aku tak pasti la...kalu ikut agama turun temurun islam la dia...ISLAM ke dia??

Semalam aku melihat fenomena yang membosankan...seorang makhluk yang digelar melayu...minum di khalayak ramai dan mabuk...pastu cakap merepek2 dan kemudian menari sorang2 macam org gila...macam dunia ini dia yang punya...tak lama pastu...datang lagi sekor binatang menari ngan dia...ya salam...ini la yang dikatakan kecik2 AHLI SUFI...dah besar jadi BINATANG!!!!

Aku sememangnya terkilan melihat anak bangsa aku sendiri menjadi begini...tapi apakan daya...menjelang akhir zaman maksiat berada di mana-mana sahaja...

Aku sedih kerana bangsa aku merupakan sebuah bangsa yang hanya megah pada nama sahaja...tetapi apa pun tiada...ketuanan melayu dicabar...ekonomi negara bukan pegangan kita...yang tinggal hanya baju melayu...tu pun kedai cina yang buat...

No comments:

Post a Comment